Sabtu, 9 Ogos 2008

Objektif kualiti, mampukah kita mencapainya.

Apabila kita membicarakan soal kualiti tidak akan terlepas dari membicarakan soal objektif kualiti. Pencapaian kualiti tanpa adanya objektif kualiti tidak membawa kita kemana-mana kerana tiada matlamat yang hendak dicapai. Objektif kualiti adalah ditetapkan oleh kita sendiri yang kita rasa kita boleh mencapainya.

Malangnya kita sudah tersalah faham berkenaan objektif kualiti ini. Ianya menjadi sesuatu yang menakutkan. Mengganggu hidup kita selalu. Kita melihatnya sebagai bebanan. Pada hal objektif tersebut kita yang menetapkannya. Sepatutnya kita mampu untuk mencapainya.

Dimana salahnya. Pertama cara menetapkan objektif, betulkah caranya. Adakah kita hanya menetapkannya berdasarkan apa yang kita hendak capai. Apakah kita telah mengkaji sejarah, tentang kemampuan kita mencapai sesuatu objektif yang kita hajatkan. Kalau pun kita yang menetapkannya kenapa kita merasa takut untuk mencapainya. Kita cuba mengubahnya kepada lebih rendah lagi kerana kita tidak yakin akan kemampuan kita.

Ini adalah kerana kesalahfahaman kita mengenai penetapan objektif dan gerak kerja kita kearah mencapainya. Sebenarnya mudah untuk kita fahami. Kita ambil contoh LHDNM, dimana telah ditetapkan sasaran yang perlu dicapai iaitu untuk mengutip cukai dengan jumlah tertentu. Mereka tidak pernah merungut samada mampu mencapainya atau tidak. Apa yang mereka lakukan adalah menggunakann segala sumber yang mereka ada untuk mencapai sasaran tersebut. Mereka berjaya mencapainya. Setiap tahun sasaran mereka dinaikkan. Dan mereka tidak pernah merungut daan terus berjaya mencapainya. Mereka berasa puas setiap kali mencapai sasarannya.

Begitu juga dengan objektif kualiti. Kita seharusnya berusaha menggunakan segala sumber untuk mencapainya. Malangnya kita mengaku kalah sebelum berjuang. Tanpa mengetahui kita mampu atau tidak mencapainya, kita berusaha untuk menurunkan objektif ke tahap yang lebih rendah dari apa yang kita sendiri tetapkan.

Bagi suatu perkhidmatan yang berkualiti kita seharusnya sentiasa mengubah sasaaran objektif kita ketahap yang lebih tinggi. Kita akan berusaha dengan segala sumber yang ada untuk mencapai tahap tersebut.

Itulah semangat yang seharusnya ada pada kita. Berusaha dengan sedaya upaya untuk mencapai segala objektif yang ditetapkan. Sekiranya kita tidak dapat mencapainya, barulah kita melakukan bedahsiasat untuk menentukan punca kita tidak dapat mencapainya. Kita cuba baiki ruang yang ada kelemahan untuk kembali bergerak mencapai matalamat.

Bukan lari sebelum berjuang. Fikirkanlah........

Tiada ulasan: