Isnin, 11 Ogos 2008

Perbincangan antara agama, dimana nak dimulakan.

Apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh Majlis Peguam. Nak dikatakan mereka cuba menyelesaikan masalah, tetapi cara mereka macam mencabar. Tidak mahu langsung mendengar pandangan orang lain. Mereka nampaknya sudah ada persepsi berkenaan dengan orang Islam. Orang Islam adalah golongan yang tidak boleh dibawa berbincang. Maka mereka cuba menunjukkan betapa mereka pun jenis keras kepala.

Kadangkala manusia yang merasakan mereka pandai ada masanya, ada keadaannya mereka pun termasuk golongan yaang tidak cerdik walaupun bukan bodoh dalam melihat sesuatu masalah.

Mereka sebenarnya tidak boleh menyalahkan orang Islam atas tindakan umat Islam yang keras. Umat Islam sudah kehilangan Aishah Bukhari, Lina Joy atas permainan jahat golongan bukan Islam. Umat Islam keras apabila isu umat Islam disentuh. Walau pun sebenarnya sepatutnya umat Islam mestilah bersifat terbuka. Jangan mengambil tindakan terburu-buru.

Semua orang sebenarnya berniat baik tidak kira muslim dan bukan muslim. Bahasa yang digunakan mestilah bahasa yang difahami oleh kedua-dua pihak barulah kita boleh duduk semeja untuk berbincang.

Umat Islam tidak pernah berniat untuk menyentuh orang bukan Islam. Kalau berlaku adalah kerana kejahilannya. Umat Islam diajar untuk tidak menghina orang bukan Islam. Tetapi apabila soal Islam disentuh mereka akan bertindak yang kadang-kadang diluar ajaran Islam.

Orang bukan Islam sudah menyentuh umat Islam. Mungkin kerana kejahilannya. Kerana barat membenci Islam maka mereka merasakan betullah cara mereka berhadapan dengan umat Islam. Bukankah mereka dilahirkan dan dibesar disebuah negara yang ramai umat Islam. Tidak bolehkah berhenti sejenak untuk memahaminya. Umat Islam tidak pernah memusuhi bukan Islam. Maka sebab itu bukan Islam boleh hidup disini.

Fikirkanlah......sampai bila kita harus bersikap memusuhi.

1 ulasan:

Che Li berkata...

Tuan,

Blog tuan macam A.Kadir jasin lak...

stk