Isnin, 20 April 2009

ALAT PERTUKANGAN DALAM PENGURUSAN

Ilmu pengurusan adalah penting. Tidak ada siapa yang boleh mengatakan bahawa pengurusan tidak penting. Pengurusan adalah satu alat yang digunakan untuk mencapai sesuatu matlamat organisasi. Sebagaimana alat pertukangan digunakan untuk membuat perabut yang akan menjadi daya tarikan kepada pembelinya.

Apa gunanya alat pertukangan yang diketahui fungsinya setiap satu tetapi tidak diketahui bagaimana ianya boleh digunakan untuk membuat perabut yang menarik. Bolehkah penjual alat pertukangan mengajar cara membuat perabut yang menarik. Mereka hanya boleh mengajar cara menggunakan alat pertukangan sahaja. Mereka tidak dapat mengajar cara untuk menggunakan alat tersebut untuk menghasilkan perabut yang menarik.

Hanya pembuat perabut sahaja yang tahu bagaimana menggunakan alat tersebut untuk menghasilkan perabut yang menarik. Hanya pembuat perabut sahaja yang dapat mengajar bagaimana menggunakan alat tersebut untuk menghasilkan perabut yang menarik.

Kalau pengurusan sebagai alat, begitulah juga sifatnya. pengurusan yang diajar oleh orang yang hanya tahu fungsinya sahaja, tidak memberi sebarang makna kepada organisasi. Hanya teori yang tidak berguna. Mampukah pendengar menggunakan alat pengurusan kalau tidak ditunjukkan caranya.

Maka biarlah pembuat perabut mengajar pembuat perabut yang lain. Maka biarlah yang mengajar penggunaan teori pengurusan adalah pengurus yaang sama bidang. Barulah produktivitinya nampak.

Fikirkanlah.............

Tiada ulasan: