Rabu, 29 April 2009

KUAT BURUNG PADA SAYAPNYA, KUAT KETAM PADA SEPITNYA

Kata-kata indah bangsa Melayu amat banyak nilai yang dapat kita pelajari dan jadikan sebagai pegangan hidup. Malangnya bangsa Melayu sendiri menafikan akan kehebatannya. Atau yang menafikan ini bukan bangsa Melayu tulin. Maka mereka tidak ambil indah akan keindahan bahasa Melayu.

Marilah kita renungkan peribahasa di atas. Dalam dunia binatang kita dapati setiap jenis mempunyai kekuatan yang berlainan. Kelainannya terletak pada fizikalnya.

Bagaimana pula dengan manusia. Di mana kekuatannya. Bolehkah kita nampak seperti pada binatang. Manusia ada kekuatannya tetapi tidak nampak seperti binatang.

Kita bukan hendak mencari di mana kekuatan manusia. Tetapi memahami kekuatan manusia agar boleh dimanafaatkan dengan sebaik-baiknya.

Hendaklah kita fahami bahawa setiap manusia mempunyai kekuatan yang berlainan. Tidak ada istilah yang meletak sesuatu kekuatan lebih tinggi dari yang lain. Setiap kekuatan mempunyai kelebihan yang berbeza.

Sebuah organisasi hendaklah memanafaatkan setiap kekuatan yang ada pada stafnya. Kenalpasti kekuatan yang ada pada setiap stafnya. Jangan hanya memandang pada satu kekuatan yang kita suka sahaja.

Ia hanya akan merugikan organisasi.

fikir-fikirkanlah..........

Tiada ulasan: