Khamis, 30 April 2009

TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN PERUBAHAN YANG DI BAWA

Teknologi maklumat tanpa kita sedari telah membawa perubahan kepada organisasi yang nelaksanakannya. Saya baru-baru ini cuba menghubungi JDP untuk mengatur satu lawatan sambil belajar. Sebenarnya saya telah diamanahkan dengan beberapa orang rakan untuk merekabentuk kursus baru. Kursus ini dijadualkan untuk dilaksanakan pada bulan Disember.

Beberapa kali saya cuba hubungi pegawai berkenaan dengan menggunakan teknologi lama iaitu telefon, tetapi tidak juga dapat dihubungi. Masa semakin suntuk, saya hanya ada masa seminggu sahaja lagi sebelum lawatan. Pemilihan tarikh lawatan adalah suatu perkara yang sukar hendak ditetapkan kerana rakan-rakan saya ada komitmen lain yang perlu penuhi.

Pilihan lain saya mengunakan e-mel untuk menghubungi pegawai berkenaan. Sebelum itu saya perlu menyemak pengkalan data untuk memastikan pegawai berkenaan adalah pegawai yang saya ingin hubungi. E-mel dihantar pada waktu pagi. Sebelum tengahari saya telah mendapat jawapan persetujuan.

Pada sangkaan saya dengan menghubungi beliau melalui telefon adalah lebih mudah saya menerangkan maksud dan tujuan. Nampaknya dengan tulisan sahaja sudah mencukupi untuk menerangkannya. Tambahan pula menggunakan teknologi maklumat maka lebih lagi mudahnya.
Sebelum wujudnya teknologi maklumat kerja seperti ini perlu kita lakukan lebih awal lagi. Kita tidak dapat menjangkakan masalah yang mungkin timbul. Sekiranya tidak dapat diselesaikan dengan segera kita mesti menggunakan kaedah lain untuk menyelesaikannya.

Kita mungkin terpaksa berkunjung ke tempat berkenaan sekadar untuk memberitahu maksud dan tujuan kita. Bayangkan berapa banyak kos yang terpaksa kita tanggung. Kos masa, di mana masa tersebut boleh digunakan untuk melakukan tugasan lain. Kos kewangan, penggunaan kenderaan. Kos tenaga, yang boleh digunakan untuk tugasan lain.

Mungkin juga kita akan gunakan kaedah surat menyurat yang kita tahu akan menghadapi banyak risiko. Risiko surat tidak sampai. Jawapan yang memerlukaan masa yang lebih panjang.

Kedatangan teknologi maklumat yang digunakan sebaik-baiknya memberi manafaat yang terlalu besar. Ia membantu meningkatkan produktiviti, dengan masa akan banyak dapat ditumpukan untuk melakukan perkara lain yang dapat menambahkan produktiviti.

Fikirkanlah..........

Tiada ulasan: