Sabtu, 2 Mei 2009

ISU PERKAUMAN MAINAN SIAPA?

Rakyat selalu menyalahkan UMNO dalam isu perkauman. UMNO di katakan sebagai penyebab perasaan perkauman semakin marak. Benarkah? Bolehkah sesesorang menimbulkan soal perkauman sekiranya tidak merasakan kedudukan kaumnya sedang tergugat.

Perasaan perkauman ini bukan dimulakan semata-mata oleh UMNO tetapi adalah sesiapa yang berada dalam BN. Kita perlu meneliti sejarah penubuhan negara untuk memahami isu ini. Bagaimana mulanya. Tidakkah sejarah memberi kita fahaman kenapa sesuatu perkara boleh berlaku.

Kita lihat sejarah bagaiman BN itu ditubuhkan. Ia bermula dengan Parti Perikatan. Asas penubuhan mereka adalah untuk menjaga kepentingan kaum masing-masing. Maka sebab itu parti-parti komponen yang menganggotai PP adalah parti-parti yang berasas akan perkauman. UMNO mewakili bangsa Melayu. MCA mewakil bangsa Cina. MIC wewakili bangsa India.

Premis awal pembentukkan mereka adalah perkauman. Sudah tentulah masing-masing akan cuba menjadi juara dan sentiasa membela kaum masing-masing.

Tidak hairanlah sekiranya boleh timbul isu Timbalan Perdana Menteri dari berbagai kaum. Tidak hairanlah juga apabila ada permintaan supaya kuota Melayu dalam ASW dibuka kepada bukan Melayu. Berbagai-bagai lagi isu perkauman ditimbulkan atas dasar cemburukan orang lain.

Kesalahan wujudnya perkauman adalah atas BN bukan atas UMNO. Kesemua komponen dalam BN hendaklah dipertanggungjawabkan wujudnya perasaan perkauman yang makin marak.

Itu sebab susahnya kita hendak melihat komponen parti perkauman dalam BN meninggalkan BN kerana asas pembentukkan mereka adalah perkauman. Dengan meninggalkan BN mereka mesti meninggal kan premis perkauman ini. Maka mereka tidak dapat lagi memperjuangkan hak kaum mereka. Mereka tidak tahu untuk memperjuangkan hak tanpa mengira kaum.

Kalau mereka mempunyai pegangan untuk memperjuangkan hak semua kaum, tidak mungkin mereka akan terus bersama BN.

Tentu keadaan akan berlainan sekiranya premis pembentukkan BN adalah keadilan. Keadilan untuk semua kaum.

Fikirkanlah………..

Tiada ulasan: