Isnin, 20 April 2009

PESTA BUKU KEMANA HALATUJUNYA

Pada hari sabtu yang lepas saya berpeluang mengunjungi pesta buku. Pada asalnya, dirancang saya pergi bersama anak-anak. Acik anak lelaki yang sedang belajar di tingkatan 6 Atas menghadiri kem BTN khusus untuk pelajar tingkatan 6. Fathin anak perempuan yang sedang belajar di Sekolah Teknik Sepang dalam tingkatan 4, mempunyai kerja sekolah yang perlu diselesaikan. Husna anak bongsu yang akan mengambil UPSR pula menghadiri sesi persekolahan ganti.

Sungguhpun begitu senarai buku yang ayahnya perlu beli telah mereka berikan. Pergilah saya dengan menyandang beg. Menaiki komuter dan LRT. Sampai sahaja di PWTC, pesta buku telah pun dibuka. Kerana sudah biasa dengan suasana pesta buku saya terus sahaja ke tingkat atas kerana ia adalah tingkat utama ikut kebiasaannya. Saya mencari-cari gerai PTS. Berpusing-pusing sehingga penat tapi tidak juga di jumpai. Ikut perancangan saya akan membeli buku di PTS pada awal pagi di mana biasanya pengunjung belum ramai.

Berpusing-pusing mencarinya amat memenatkaan bagi yaang sudah berumur seperti saya. Jumpalah juga akhirnya. Kedudukannya adalah ditingkat bawah, tingkat mula-mula saya temui. Benar jaangkaan saya pengunjung sudah terlalu ramai terutama pelajar sekolah. Bergerak pun susah.

Ternampak tuan Shamsudin. Walaupun dekat tetapi sesaknya sehingga susah hendak bergerak. Saya ambil keputusan untuk ke gerai lain dahulu.

Semasa saya berpusing balik barulah ada ruang untuk masuk memilih buku. Malangnya buku-buku yang dicari tidak ada. Saya sambar sahaja buku yang ada. Membayar pula satu kerja yang juga memenatkan.

Gerai yang diagihkan kepada PTS sememangnya tidak sesuai dengan taraf PTS. Maksud saya visi PTS untuk memandaikan bangsa dan juga jumlah buku yang telah diterbitkan oleh PTS adalah banyak. Saya hairan kenapa PTS diperuntukan gerai yang sedikit tidak padan sebagai sebuah penerbitan yang besar dan visi yang besar.

Gerai yang diberikan kepada Karangkraf amat banyak dan mengikut berita di dalam surat khabar sebanyak 35 gerai. Sedangkan PTS hanya mendapat 7 gerai. Pada pengamatan saya Karangkaraf banyak menerbitkan majalah sahaja. Buku-buku hanyalah buku novel. Tidak hairan apabila saya berada di gerai Karangkraf saya mudah bergerak kerana ruang yang besar dan luas. Pengunjungnya lebih tertumpu ke gerai novelnya.

Saya tertanya juga apakah kriteria penganjur. Adakah untuk sekadar mengadakan pesta seperti mana pesta lain tanpa matlamat yang jelas. Atau ada unsur politik.

Saya rasa sayang sekali kerana tiada penerbit yang menerbit buku-bukunya berdasarkan semata-mata kehendak pelanggan. PTS berbeza, mereka cuba mempelbagaikan penerbitan, tetapi mereka memastikan ia tidak membodohkan bangsa.

Saya memborong semua buku di bawah kategori Usahawan Cilik. Saya tidak pernah melihat mana-mana penerbit yang sanggup mengeluarkan buku seperti ini. Buku ini menjadi motivasi utuk berjaya.

Majoriti bangsa yang mengunjungi pesta ini adalah Melayu. Nampak BN berjaya menyebabkan bangsa bukan Melayu tidak berminat dengan bahasa Melayu.

Fikirkanlah.................

Tiada ulasan: