Rabu, 18 Mac 2009

Konsep Zakat Dalam Mengatasi Kemelut Ekonomi Dan Sosial

Kita biasa melihat bagaimana berkembangnya sistem kewangan Islam pada masa kini. Kita tidak terfikir bahawa akan wujudnya sistem kewangan Islam pada hayat kita. Sememangnya telah wujud dan diterima oleh bukan sahaja orang Islam tetapi mendapat sambutan juga dari orang bukan Islam.

Konsep-konsep yang digunakan dalam sistem kewangan Islam adalah sangat berbeza dari konsep dalam sistem kewangan konvensional. Sistem kewangan konvensional menekankan kepada sistem riba. Konsep kewangan Islam menekankan kepada konsep perdagangan.

Konsep yang digunakan dalam sistem kewangan Islam telah dikembangkan kepada industri insuran. Ia menjadi satu fenomena yang cukup menarik.

Zakat adalah satu lagi konsep yang ada di dalam Islam yang belum benar-benar dibuat kajian. Kajian hanya dilakukan untuk membandingkan zakat dan sistem percukaian yang ada.

Pernahkah kita terfikir kenapa kadar zakat begitu rendah. Namun begitu kutipan zakat semakin bertambah setiap tahun. Apakah kadar besar akan menjamin kutipan lebih banyak seperti yang berlaku dalam sistem percukaian kini.

Konsep zakat yang dapat kita lihat seperti kadar yang dikenakan, jumlah pendapatan yang layak dizakat, kaedah pengiraan jumlah layak zakat adalah suatu yang menarik untuk dibuat kajian.

Mungkinkah Allah swt hanya semata-mata menurunkan kewajiban zakat kepada umat Islam. Tidakkah kaedah pelaksanaan zakat itu adalah menjadi sebagai panduan bagi kita melaksanakannya dalam bidang lain.

Fikir-fikirkanlah............

Tiada ulasan: