Rabu, 30 Julai 2008

Israk dan Mikraaj di mana pengajarannya.

Hari ini kita menyambut Israk dan Mikraj. ia adalah peristiwa penting dalam kalendar umat Islam. Sejauhmana kita sebagai umat Islam memahami peristiwa ini. Kalau di kampung-kampung dan tidak kurang juga di bandar peristiwa ini akan disambut dengan mengadakan majlis jamuan dan ceramah.

Ceramah selalunya berkisah tentang cerita Israk dan Mikraj itu sahaja. Tentang bagaimana Nabi Muhammad saw dijalankan dari Makkah ke Masjidil Aqsa. Dan dari Masjidil Aqsa di naikkan ke langit untuk bertemu dengan Allah swt. Tentang peristiwa yang ditempuh sepanjang perjalanan tersebut. Tentang bagaimana solat 5 waktu yang mula disyariatkan ke atas umat Islam. Semua peristiwa yang dilalui oleh Nabi Muhammad saw adalah penting kerana banyak pengajaran yang dapat kita ambil iktibar. Ada lagi perkara penting yang dapat kita ambil iktibar.

Peristiwa ini berlaku ketika Islam di Makkah dan masih lagi ditindas. Peristiwa ini telah menggoncang keimanan umat Islam. Pada zaman tersebut adalah suatu perkara yang pelik apabila ada manusia yang mampu pergi kesatu tempat yaang jauhnya beribu batu dan naik pula ke langit.Kalau kita hidup di zaman tersebut, tidak mustahil kita juga akan goyang iman. Tidak boleh langsung tergambar difikiran kita. Musuh-musuh Islam telah mengambil kesempatan dari peristiwa tersebut memperolok dan mempermainkan keimanan umat Islam.

Tetapi ada seorang manusia yang keimanannya langsung tidak goyah. Malah beliau boleh berkata sekiranya Muhamamad pergi lagi jauh dari itu aku tetap percaya. Kenapa manusia yang bernama Abu Bakar ini boleh begitu kuat kepercayaannya kepada Nabi Muhammad saw. Inilah contoh iman yang sebenar yang dikehendaki oleh Islam. Beliau yakin benar-benar bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah. Maka setiap yang datang dari pesuruh Allah adalah benar walaupun nampaknya tidak logik pada aqal manusia biasa. Beliau yakin apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw itu benar-benar dari Allah. Keyakinan ini ditunjukkan dengan membenarkan Nabi Muhammad saw.

Kita fikirkanlah dan tanya diri kita sejauh mana keimanan kita. Sejauh mana kita benar-benar yakin bahawa apabila kita menerima Islam dan melaksanakan Islam dalam kehidupan ianya benar-benar akan membawa kebaikan kepada kita dan umat Islam. Sejauh mana kita jadikan Islam itu panduan hidup kita dalam setiap masa. Sejauh mana kita yakin bahawa Islam merupakan penyelesaian kepada masalah manusia dan kita cuba sampaaikan kepada semua manusia.

Fikirkanlah.

1 ulasan:

Che Li berkata...

serupa jer tajuk dengan posting terbaru saya. Bezanya saya copy org punya, tuan buat sendiri...