Jumaat, 8 Ogos 2008

Manusia yang mengikut nafsu adalah adalah binatang.

Manusia apabila tidak dipandukan oleh ugama akan menjadi seperti binatang. Kehidupan mereka hanya berkenaan dengan perkara yang berkaitan dengan hawa nafsu. Binatang dijadikan hanya mempunyai nafsu sahaja. Manusia dijadikan memiliki nafsu dan aqal. Apabila manusia mementingkan nafsu sahaja maka samalah tarafnya dengan binatang.

Kerana nafsulah maka manusia sanggup memfitnah manusia lain. Mereka sanggup mengaibkan diri sendiri dengan menjadikan dirinya bahan fitnah. Sanggup mengaku dirinya diliwat. Orang yang berpegang pada nafsu sahaja yang sanggup mengaibkan dirinya. Kalau ia mengakui dirinya semulia-mulia makhluq yang dijadikan Tuhan tidak mungkin ia akan mengaibkan dirinya dengan perkara begitu.

Orang yang mengakui dirinya di pihak yang benar tidak perlulah menyembunyikan diri berlindung di sebalik manusia. Kalau mereka mahu menaikkan diri mereka semula ketaraf manusia sebentar cuma, fikirkanlah kemana diri mereka selepas kehidupan ini. Sempatkah mereka hendak bertaubat dengan perbuatan mereka. Merekakah yang berkuasa atau pelindung merekakah yang berkuasa atau Tuhan Yang Maha Kuasa dari segalanya. Kalau mereka fikir mereka yang berkuasa atau pelindung mereka yang berkuasa, maka sememangnya tidak ada apa yang mampu yang dilakukan untuk menyedarkan diri mereka.

Tapi apakan daya kita yang sedar sememangnya tidak mampu untuk mengubahnya. Tetapi kita masih ada lagi Tuhan Yang Maha Kuasa. KepadaNyalah kita sama-sama memohon agar tuhan lindungi orang-orang yang jujur. Berilah kesedaran kepada mereka-mereka yang menurut hawa nafsu. Buktikanlah kebesaranMu agar mereka sedar bahawa Tuhan itu Maha Kuasa.

Tiada ulasan: