Isnin, 4 Ogos 2008

Mubahalah sebagai jalan penyelesaian.

Perkataan mubahalah telah menjadi popular semula sejak peristiwa mubahalah al-Arqam dahulu. Mungkin ada yang memandang sinis dengan saranan mufti Perlis kepada Anwar Ibrahim dan bekas pembantunya supaya mereka bermubahalah.

Isu liwat ini kita boleh lihat dari berbagai sudut. Dalam suasana politik masa kini, isu ini dilihat sebagai isu yang paling baik untuk mengaibkan seseorang. Ia sukar dibuktikan dan sukar hendak menolaknya. Suasana keliling membenarkan fitnah tersebut berjalan. Anwar sendiri juga suka menimbulkan aib orang lain. Allah telah memberi peluang pada beliau supaya tidak melakukan perkara mengaibkan orang lain kecuali terpaksa. Nampaknya beliau terikut-ikut rentak kawan lamanya. Kalau kita dipihak yang benar, munajatlah kepada Allah. InsyaAllah, Allah akan beri jalan penyelesaian yang terbaik.

Isu ini sudah melampau sehingga umat Islam kehilangan harga diri. Kita bernasib baik kerana mempunyai ulama'-ulama' yang wara' dari kalangan PAS yang menyebabkan bukan Islam melihat ini bukan isu masyarakat Islam. Ia adalah isu masyarakat Melayu yang sudah hilang budaya sopan santunnya. Hilang roh Islamnya.

Isu ini hanya dimainkan didada-dada akhbar sahaja. Pembuktiannya sampai sekarang tidak ada. Kertas laporan polis pun tiada. Jadi mungkinkah patut kita memikirkan jalan mubahalah ini sebagai yang terbaik. Dengan mengadakan mubahalah ini, mungkin isu ini dapat diredakan.

Fikirkanlah..........ini perkara maruah umat Islam. Tidak semestinya ulama' yang tidak terlibat dalam politik tidak mampu memberi pandangan dari sudut politik. Mereka memberi jalan penyelesaian. Tidak perlulah memandang sinis kepada mereka.

Tiada ulasan: