Jumaat, 1 Ogos 2008

Prihatinkah kita?

Cuba perhatikan pagi-pagi di hadapan sekolah. Semasa semua ibubapa sedang bersesak untuk menghantar anak ke sekolah. Perhatikan kereta ibubapa, kereta cikgu, kenderaan lain, kanak-kanak yang berbasikal, kanak-kanak yang melintas jalan. Jangan tumpukan semata-mata kepada anak kita. Dalam keadaan yang bersesak dengan kenderaan yang tidak bertimbang rasa, masih ada lagi ibu bapa tidak merasa apa-apa melihat anaknya melintas jalan ke sekolah. Tidak ada rasa tanggungjawab langsung untuk meminpin tangan anak-anak terus ke pintu pagar sekolah. Tidaklah mengambil masa yang lama sangat untuk melakukannya. Kebanyakan ibubapa lebih senang duduk di dalam kereta. Apabila anak turun mereka terus bergerak tanpa menghiraukan sama ada anak dapat melintas atau tidak. Sekiranya pada masa itu ada ibubapa yang sedang memimpin tangan anaknya untuk melintas bolehlah kanak-kanak ini menumpang. Sudah puas kempen di TV, tapi masih lagi perkara berlaku. Agaknya mereka ini tidak menonton rancangan TVv Malaysia. Jangan sampai terhantuk baru tengadah. Nyesal kemudian tidak berguna lagi.

Perhatikan anak-anak yang cuba melintas. Berapa buah kenderaan yang prihatin untuk memberi laluan kepada kanak-kanak ini untuk melaintas. Lihat betapa biadapnya van sekolah, bas sekolah, bas kilang, lori-lori, kenderaan yang tidak menghantar anak kesekolah. Seolah-olah anak ini ada adalah anak orang lain bukan anak kita. Lalu terkial-kial kanak-kanak ini mencari jalan untuk melintas. Ada juga kenderaan yang hendak memberi laluan tapi takut pula kenderaan dibelakang terutama motor akan memotong semasa mereka berhenti. Sebab itulah yang selalu berlaku. Yang jujur pun menjadi serbasalah. Tapi ada juga yang hebat mereka sanggup berhenti untuk membantu kanak-kanak ini melintas. tapi berapa ramai.

Perhatikan pula kereta yang berhenti dihadapan sekolah untuk menurunkan anak-anak mereka. Berlapis-lapis kenderaan. Kadangkala sampai 3 lapis yang menghalang lalulintas. Perhatikan bagaimana terkial-kialnya anak-anak yang berbasikal melalui celah-celah kenderaan. Kadang mereka terpaksa berbasikal ditengah jalan akibat kenderaan yang berlapis. Setalah menurunkan anak, mereka terus sahaja jalan tanpa memberi laluan kepada anak-anak yang berbasikal. Nampaknya mereka sayangkan anak meraka sahaja. Anak orang lain tidak perlu dijaga. Ada yang lagi hebat selepas menurunkan anak, mereka buat pusingan u pula depan sekolah. Hebat juga rakyat Malaysia.

Ada lagi ke? Memang banyak. Penat nak bercerita. Tetapi apa tindakan kita.

Fikirkanlah...........aku pun macam tu juga ke?

Tiada ulasan: