Rabu, 10 Disember 2008

Fatwa Yoga, Kita Ini Reakrif @ Proaktif

Isu fatwa yoga membawa kepada 2 implikasi. Implikasi pada umat Islam dan implikasi kepada bukan Islam. Kita perlu melihat perkara ini dengan lebih munasabah bukan dengan emosi.

Umat Islam apabila menentang fatwa ini menggambarkan kejahilannya. Adanya umat Islam yang masih jahil bererti ada yang tidak beres dari sudut da'wah itu sendiri.

Kalau tidak pandai membaca kita tahu ada sesuatu masalah dalam sistem pendidikan. Berbagai usaha dilakukan pada sistem pendidikan bukan pada pelajar. Untuk memastikan pembelajaran yang diterima dapat melahirkan pelajar yang boleh membaca. Kita tidak pernah menuduh pelajar sebagai bodoh, sampai tidak tahu membaca. Kita tidak kutuk pelajar habis-habisan.

Kita tidak marah pada pelajar tetapi kepada guru-guru yang dikatakan tidak pandai mengajar. Maka dilatihlah guru tersebut agar dapat menjadi guru yang cemerlang seterusnya dapat mendidik pelajar sehingga dapat membaca. Sekiranya tidak juga boleh membaca barulah pelajar berkenaan akan dipersalahkan kerana tidak berusaha untuk memahami pelajaran yang diajar.

Berlainan pula dalam isu fatwa ini. Kita tidak pernah mengkaji sejauhmana pemahaman orang Islam yang menentang. Sejauhmana kefahamannya tentang Islam. Sekiranya pengamalan Islamnya ada, pernahkah ditanya kenapa mereka mengamalkan yoga.

Apakah penerangan tentang yoga ini telah dibahaskan agar difahami oleh umat Islam. Sejauhmanakah umat Islam telah memahami apa dia yoga tersebut. Bagaimanakah pembahasannya dalam Islam. Mungkin lebih baik perkara ini dibiarkan dahulu untuk dibahaskan oleh cerdik pandai Islam selepas dicetuskan oleh pensyarah UKM. Dengan perbahasan mungkin sudah cukup untuk menghindari umat Islam daripada mengamalkannya.

Bukan Islam apabila menentang fatwa ini sepatutnya kita lihat dengan lebih positif. Ini menunjukkan mereka peka akan kehadiran Islam. Perkara yang hanya berkait dengan umat Islam kenapa mendapat tentang. Adakah mereka benar-benar menentang Islam. Atau adakah mereka marah kerana akan kehilangan pelanggan yang terdiri dari umat Islam. Kita bolehlah melihat dari dua sudut.

Ini adalah peluang untuk memberi kefahaman kepada mereka tentang Islam. Pada masa ini mereka mungkin lebih terbuka untuk mendengar. Kita tidak boleh marah, kerana ini adalah perkara biasa bagi penganut ugama yang akan melenting apabila menyentuh soal ugama masing-masing. Kita juga akan bertindak begitu.

Sejauh manakah usaha yang kita jalankan untuk memberi kefahaman kepada bukan Islam. Kita sendiri menyatakan untuk melaksanakan Islam dinegara ini. Pernahkah kita berussaha memberi kefahaman kepada mereka agar mereka tidak menentang islam. Bagi mereka soal haram dalam Islam mungkin hanyalah babi.

Saya tertarikh dalam kes pengharaman arak oleh Allat swt. Bagaimana dimulakan dengan memberi kefahaman tentang keburukan arak dengan akhirnya diharamkan. Bukankah ada pengajarannya.

Marilah kita fikirkan, kita proaktif @ reaktif. Fikirkanlah........

Tiada ulasan: