Selasa, 2 Disember 2008

Pemimpin@Leader@Pengurus@Pengarah@Penyelia

Samakah kesemua istilah tersebut? Sekiranya sama kenapa digunakan pada orang yang berbeza tanggungjawab. Berbeza jawatan.
Kenapa pemimpin/leader/pengarah diberikan kepada seorang yang mengetuai golongan manusia yang ramai. Golongan orang yang berbagai tingkat jawatan. Kenapa tanggungjawab mereka meminpin sebuah organisasi.
Sedangkan penguru/penyelia bertanggungjawab memimpin sebuah unit dalam organisasi. Mereka bertanggungjawab untuk memastikan sesuatu projek dilaksanakan dengan jayanya.
Seorang pemimpin bertanggungjawab untuk memastikan pengurus dibawahnya melaksanakan apa kehendak organisasi. Sememangnya ada perbezaan antara keduanya. Hasilnya adalah berbeza.
Seorang pengurus hasilnya adalah produk. Seorang pemimpin hasilnya manusia yang mampu menjadi pengurus/pemimpin.
Seorang pemimpin yang tidak dapat menunjukkan orang bawahnya untuk menjadi seorang pemimpin, bukanlah seorang pemimpin. Beliau gagal menjadi seorang pemimpin. Kegagalan orang bawahnya menjadi seorang pemimpin megambarkan kegagalannya untuk memimpin.
Saya hairan dengan setengah pemimpin yang boleh mengatakan bahawa tidak ada seorang pun orang bawahnya yang seramai 20 orang boleh diketengahkan sebagai seorang pemimpin. Mungkinkah sekiranya telah dilatih tidak ada seorang pun daraipada 20 orang yang dapat diketengahkan. Kalau begitu pemimpin yang lebih atas seharusnya memikirkan samada pemimpin ini layak untuk memimpin.
Orang seperti ini hanya akan merosak organisasi kerana dia telah merosakkan ahli organisasi itu sendiri.
Fikirkan..........

Tiada ulasan: