Isnin, 1 September 2008

McDonald's apakah rahsia senyumannya.

Sejak saya terlibat dengan ISO saya menjadi cukup minat dengan isu berkenaan kualiti. Tambahan pula tesis sarjana saya berkenaan kualiti. Persoalan kualiti bagi saya amatlah penting. Ianya bukan sahaja penting dalam kerjaya kita tetapi juga dalam apa jua perkara yang kita lakukan dalam kehidupan kita.

Minggu ini saya sedang membaca buku McDonald's Behind The Arches, belum habis. Tidak saya pasti sama ada boleh dihabiskan atau tidak. Biasanya apabila saya bertemu buku yang lebih menarik saya akan mengenepikannya buat sementara. Walau bagaimana pun saya perlu menghabiskannya kerana buku ini dipinjam dari pusat sumber. Tebalnya 471 muka surat.

Persoalan restoran makanan segera ini amat menarik untuk kita kaji. Saya kagum bagaimana pekerja-pekerjanya boleh kekal senyum dan melayan pelanggan dengan baik sepanjang masa. Kita tidak melihat tanda-tanda mereka bosan atau marah. Kita juga jarang atau tidak ada langsung menemui pelanggan yang marah dengan perkhidmatan mereka.

Apakah yang menyebabkan mereka kekal memberi layanan yang baik sepanjang masa. Apakah suasana tempat kerja yang mempengaruhi. Atau cara makanan disediakan yang menyebabkan boleh memberi layanan yang pantas. Atau pelanggan yang datang semuanya bersopan santun.Atau proses kerja yang mudah dan tidak banyak kerenah.

Mana satukah yang datang dahulu. Layanan yang baik menyebabkan pelanggan bersopan santun. Atau pun pelanggannya semua yang bersopan santun maka pekerjanya dapat bekerja dalam keadaan yang ceria.

Sekiranya kita tahu apakah disebalik senyuman mereka, mungkinkah dapat kita gunakan untuk dilaksanakan dalam organisasi lain. Pandangan saya tidak mustahil.

Kita fikirkanlah......hasilnya akan memberi kepuasan kepada kita dan pelanggan.

Tiada ulasan: