Khamis, 21 Mei 2009

APA NAK JADI DENGAN PEMIMPIN KITA

Persoalan mengenai PPSMI masih lagi menjadi persoalan diperdebatkan. Pihak yang menyokong berusaha mendapatkan pengesahan dari berbagai pihak sehingga ke kanak-kanak. Pihak yang menentang banyak dari kalangan golongan cerdik pandai yang terdidik dalam bahasa inggeris. Pelik sungguh.

Mari kita melihat perkara ini dengan lebih objektif. Apakah sebenarnya yang hendak kita capai apabila kita cuba mengetengahkan bahasa inggeris ini. Kalau ikutkan perkara yang sebenar ianya bermula apabila mantan PM kita melihat pegawai awam kita yang tidak pandai berkomunikasi dalam bahasa inggeris di luar negeri. Sekali lagi, di luar negeri bukannya dalam negeri. Dengan peristiwa itu beliau mengambil keputusan untuk menjadikan pengajaran bahasa inggeris dipertingkat tetapi dengan menggunakan medium sains dan matematik. Pelik sungguh. Ingatkan sebab tidak pandai ilmu sains dan matematik.

Tidak mungkin mantan PM menghadiri seminar/koferens pembentangan kajian sains. Sudah tentu yang dihadirinya adalah dalam konteks politik. Perbincangan peringkat pentadbiran sesuatu negara. Apa kena mengena sains dan metamatik dengan politik. Agaknya beliau fikir sains politik sama dengan sains tulin. Pelik sungguh.

Politik punya pasal, sains dan matematik menjadi mangsa.

Agak-agak semua yang cuba membincangkan isu ini faham ke apa yang mereka bincangkan. Maksud saya apa implikasinya apabila PPSMI dilaksanakan. Apakah kesannya pada bangsa Melayu atau bangsa-bangsa lain. Apakah kesannya pada negara Malaysia. Apakah kesannya kepada kemajuan negara ini.

Kalau setakat fasihnya sahaja apalah sangat isunya.

Apa yang kita mahu apabila PPSMI dilaksanakan.

Pandai berbahasa inggeris?

Senang dapat kerja sebab pandai bahasa inggeris?

Senang dapat kerja di luar negara sebab pandai berbahasa inggeris?

Nampak hebat di mata dunia kerana boleh berbahasa inggeris?

Menambahkan yakin diri kerana boleh berbahasa inggeris?

Lebih maju?

Dengan PPMSI kita boleh berbahasa inggeris, betul ke?

Fikirkanlah?..................

Tiada ulasan: