Selasa, 2 Jun 2009

BUDAYA APA YANG ADA DALAM ORGANISASI KITA

Setiap organisasi ada matlamat penubuhannya. Matlamat inilah yang menjadi panduan dalam menggerakkan organisasi. Misi dan visi adalah dibangunkan berdasar matlamat yang telah ditetapkan bagi organisasi. Perjalanan harian organisasi adalah tidak terpesong dari matlamat ini. Matlamat ini tergambar dalam teras perkhidmatan yang diberikan.

Hakikatnya anggota organisasi selalu terpesong dari matlamatnya. Tambahan pula apabila budaya luar yang berbeza diperkenalkan dalam organisasi. Mereka ini selalunya datang dari organisasi yang mempunyai matlamat yang berbeza dari organisasi ini. Mereka datang bukan untuk memperkemaskan organisasi agar dapat mencapai matlamat yang ditetapkan. Mereka datang untuk menunjukkan betapa mereka lebih cekap. Kecekapan itu tidak pernah dibudayakan dalam keseluruhan organisasi.

Budaya yang asing ini akan merosakkan organisasi dalam jangka masa panjang. Setiap anggota organisasi saling memerlukan dan saling memberi perkhidmatan. Tidak ada antara anggota organisasi yang boleh bergerak bersendirian. Mereka saling memenuhi kehendak antara satu sama lain. Matlamatnya hanya satu, untuk memastikan teras perkhidmatan utama terlaksana dengan jayanya.

Organisasi kita di mana? Adakah berada di landasan yang betul atau telah terpesong jauh. Sekiranya sudah terpesong jauh, kembalilah ke pangkal jalan. Kembalilah ke asas. Jangan biarkan orang-orang yang dididik dengan budaya lain merosakkan kita. Tanpa mereka ini kita telah pernah mengecap kejayaan. Mereka ini sebenarnya menghancurkan kejayaan kita.

Fikirkanlah..................

Tiada ulasan: