Selasa, 19 Ogos 2008

Iktibar atau merasa kecewa

Petang ini anak lelaki kedua saya kehilangan beg duitnya. Bersama-sama beg duit tersebut adalah kad pengenalan, kad ATM, kad pelajar UiTM, kad memandu serta sedikit wang.

Sambil memandu ke balai polis untuk membuat laporan kehilangan saya berbual dengannya. Sebenarnya saya jarang dapat berbual panjang dengan anak yang ini kerana beliau telah pergi sekolah asrama sejak berumur 13 tahun. Sememangnya anak yang ini tidak pandai berkata-kata walau pun dia termasuk golongan yang cerdik.

Beliau kurang pandai berkomunikasi. Kata-kata yang keluar dari mulutnya kebanyakan adalah ayat-ayat yang pendek dan straight to point. Kerana sikapnya itu maka ia kelihatan kurang mesra. Tidak tahu pula sejauhmana kemesraannya dengan kawan-kawan.

Dalam perjalanan itu saya mengingatkannya dan juga diri saya, setiap peristiwa samada baik atau buruk adalah dari tuhan. Tuhan yang berkuasa atas sesuatu. Kita hendaklah banyak berfikir atas peristiwa yang berlaku kepada kita. Tanya diri kita kenapa ini boleh berlaku kepada kita. Setelah bertahun-tahun tiba-tiba peristiwa ini berlaku kepada kita. Apakah iktibar yang dapat diambil pengajaran. Apakah salah kita yang perlu diperbaiki.

Setiap peristiwa sekiranya kita perhatikan tidak menimpa pada semua orang. Kenapa sesetengah orang mendapat musibah sedangkan orang lain tidak, sedang kita melalui perkara yang sama.

Kita hendaklah sentiasa berdoa agar dihindarkan daripada musibah, kerana semuanya daripada tuhan. Sudah selayaknya kita mohon pada tuhan. Janganlah musibah yang menimpa menyebabkan kita berputus asa.

Dengan berfikir akan membuat diri kita tenang dan tenteram........

Tiada ulasan: